Start

Απόφαση για τα ειδικά πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου βάσει των οποίων λειτουργούν οι τουριστικές επιχειρήσεις (ΦΕΚ 2084/Β/30.05.2020)

Δείτε πατώντας εδώ την απόφαση  Αριθμ. 1881/29.5.2020 (ΦΕΚ 2084/Β30.05.2020) που αφορά τα ειδικά πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου βάσει των οποίων λειτουργούν οι τουριστικές επιχειρήσεις στο πλαίσιο της λήψης μέτρων έναντι του κορωνοϊού COVID-19

 

Παρακάτω, παραθέτουμε συνοπτικά, σημεία που κρίνουμε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή για την ορθή λειτουργία των επιχειρήσεων Καταλυμάτων κλπ τουρισμού. Σας προτρέπουμε να συμβουλευθείτε τους αναλυτικούς πίνακες του συνημμένου ΦΕΚ καθώς τα παρακάτω σημεία δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των Υποχρεωτικών δραστηριοτήτων. Επίσης στους αναλυτικούς πίνακες θα βρείτε και πολύ χρηστικές οδηγίες για πολλά πεδία ενδιαφέροντος όπως καθαριότητα, διαρρύθμιση χώρων κλπ.

 

Άρθρο 1 : με την ανωτέρω απόφαση ορίζονται ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων όπως πχ τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (εφεξής ΜΑΠ), το Βιβλίο συμβάντων - COVID-19, βιβλίο (μη θεωρημένο) το οποίο περιλαμβάνει την καταγραφή περιστατικών που συνδέονται με την πρόληψη ή αντιμετώπιση πιθανού κρούσματος κλπ, τα οποία εφαρμόζονται έως 31.12.2020.

 

Άρθρο 2 - Ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα.

1. Για τα ξενοδοχεία εφαρμόζεται το Παράρτημα Ι (στο ΦΕΚ από 4η σελ. έως και 14η ).

2. Για τις λοιπές κατηγορίες καταλυμάτων εφαρμόζεται το Παράρτημα I

3. Για τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (κάμπινγκ) εφαρμόζεται το Παράρτημα ΙΙ, (στο ΦΕΚ από 15η σελ. έως και 18η ).

4. Τα τουριστικά και ναυλομεσιτικά γραφεία λειτουργούν σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ενδεικτικά, αναφορικά με την τήρηση αποστάσεων σε κλειστούς χώρους, τη χρήση ΜΑΠ, την ενθάρρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και της ηλεκτρονικής/τηλεφωνικής πληροφόρησης με συνεργάτες, προμηθευτές, πελάτες.

5. Τα τουριστικά γραφεία και Τουριστικές Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών (ΤΕΟΜ) που εκμεταλλεύονται τουριστικά λεωφορεία κλειστού ή/και ανοικτού τύπου, λειτουργούν σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. (στο ΦΕΚ στην 2η σελ).

6. Τα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων λειτουργούν σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο

7. Για τις επιχειρήσεις εκμίσθωσης μοτοσικλετών, τρίτροχων και τετράτροχων οχημάτων άνω των 50 κ.εκ. απαιτείται καθαρισμός και απολύμανση των οχημάτων μεταξύ των χρήσεων από διαφορετικούς πελάτες.

 

Άρθρο 3 - Εκπαίδευση στην τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων των τουριστικών καταλυμάτων.

Η παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος για τα υγειονομικά πρωτόκολλα των τουριστικών καταλυμάτων είναι υποχρεωτική και συνδέεται με την ασφαλή και νόμιμη λειτουργία κάθε επιχείρησης. (Προθεσμία ολοκλήρωσης εκπαίδευσης συντονιστή για τα καταλύματα: 05/07/2020)

 

Άρθρο 4 - Σήμα Πιστοποίησης “Health First”

1. Θεσπίζεται Σήμα Πιστοποίησης με τον τίτλο “Health First”, το οποίο είναι υποχρεωτικό για τις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων που θα λειτουργήσουν κατά το έτος 2020.

2. Το Σήμα αναρτάται σε εμφανές σημείο του κοινόχρηστου χώρου υποδοχής του καταλύματος και αποδεικνύει ότι η επιχείρηση τηρεί τα πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου,

4. Για τα τουριστικά καταλύματα (πλην ξενοδοχείων), το Σήμα χορηγείται από το Υπουργείο Τουρισμού μετά από αίτηση της επιχείρησης, μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του (http://www.mintour.gov.gr/).

5. Το Σήμα αποτυπώνεται στο Παράρτημα ΙV, (στο ΦΕΚ τελευταία σελίδα)

6. Για την έκδοση του Σήματος ενημερώνεται αυτόματα η Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού, στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας λειτουργεί το κατάλυμα.

7. Η ισχύς του παρόντος άρθρου άρχεται από την 20η Ιουνίου 2020.

 

Άρθρο 5 - Αρμόδιες αρχές επιβολής κυρώσεων είναι οι κατά τόπο αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού.

 

Άρθρο 6 - Διαδικασίες ελέγχων - πιστοποίηση παραβάσεων

1. Οι αρμόδιες αρχές διενεργούν τακτικούς, έκτακτους και ελέγχους κατόπιν καταγγελίας. Κατά τη διάρκεια των ελέγχων φέρουν και επιδεικνύουν υποχρεωτικώς την υπηρεσιακή τους ταυτότητα ή άλλο έγγραφο αποδεικτικό της ιδιότητάς τους.

 

Άρθρο 7 - Επιβολή προστίμων

Στα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που παραβιάζουν τους όρους των ειδικών πρωτοκόλλων υγειονομικού περιεχομένου επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από πεντακόσια (500) ευρώ έως 5.000 ευρώ και αναστολή λειτουργίας της τουριστικής επιχείρησης για χρονικό διάστημα από 15 έως 90 ημέρες. (Αναλυτικός Πίνακας Προστίμων στην 3η σελίδα του ΦΕΚ).

 

Άρθρο 9 – Ισχύς. Η απόφαση αυτή ισχύει έως και τις 31.12.2020

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ Παραρτήματος Ι:

Ειδικό πρωτόκολλο υγειονομικού περιεχομένου για τη λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων

Α.1: Ορισμός συντονιστή: Η θέση μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης.

Α.3: Συνεργασία με πάροχο δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας ή ιατρό ανάλογης ειδικότητας ή εμπειρίας όπου αυτό είναι εφικτό. Οι Προθεσμίες για ορισμό συνεργαζόμενου ιατρού ή παρόχου δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας είναι :

• Για ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας: 20/06/2020

Για λοιπά καταλύματα: 05/07/2020

Β.1: Πλάνο εκπαίδευσης:

• Για τα καταλύματα κάτω των 50 δωματίων, εκπαίδευση ενός τουλάχιστον ατόμου (συντονιστή) ανά κατάλυμα.

Β.2: Προθεσμία ολοκλήρωσης εκπαίδευσης συντονιστή:

• Για ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας: 20/06/2020

• Για λοιπά καταλύματα: 05/07/2020

Β.3: Υπεύθυνες δηλώσεις προσωπικού ότι έλαβε εκπαίδευση και τήρηση αρχείου

Β.4.1: Το τουριστικό κατάλυμα χορηγεί σε κάθε μέλος του προσωπικού επαρκή Μ.Α.Π. και εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων.

Γ. Σχέδιο διαχείρισης ύποπτου κρούσματος (γραπτό σχέδιο).

Ακολουθείται πιστά το σχέδιο αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος του ΕΟΔΥ (Παράρτημα III προτελευταία σελίδα στο ΦΕΚ).

Γ.1: Ορισμός υπευθύνου για την εφαρμογή του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος του καταλύματος. Η θέση μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης,

Δ.1: Κοινοποίηση στοιχείων επικοινωνίας του υπευθύνου

Δ.2: Κοινοποίηση στοιχείων επικοινωνίας του ιατρού που συνεργάζονται

Ε. Τήρηση αρχείου καταλύματος και βιβλίου συμβάντων COVID-19

ΣΤ.1: Το κατάλυμα κοινοποιεί τα μέτρα και τις απαιτήσεις του σχεδίου δράσης σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φορείς/συνεργάτες και  ενδιαφερόμενα μέρη.

Ζ.5: Ειδικός εξοπλισμός (medical kit) για την περίπτωση εμφάνισης ύποπτου κρούσματος

Ζ.8: Αντισηπτικό για χρήση από τον πελάτη  στην υποδοχή

Ζ.9: Τακτική απολύμανση των επιφανειών της υποδοχής

Ζ.15: Απολύμανση των key cards και κλειδιών

Ζ.16: Διεύρυνση διάρκειας check-out και check-in μεταξύ των διαμονών

Ζ.17: Απαγόρευση εισόδου στα δωμάτια σε μη διαμένοντες

Η.8: Μη συχνός καθαρισμός δωματίου κατά τη διάρκεια της διαμονής παρά μόνο κατόπιν αιτήματος του πελάτη.

Η.9: Κατάργηση καθημερινής αλλαγής ιματισμού και πετσετών, παρά μόνο κατόπιν αιτήματος του πελάτη.

Θ.1: Τήρηση HACCP σε Κουζίνες- παρασκευαστήρια

Θ.5: Λειτουργία εστιατορίου, μπαρ κτλ. σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο

ΙΒ.1: Απαγόρευση λειτουργίας εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών

ΙΔ.2: Στην περίπτωση που τα τουριστικά καταλύματα παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα, κατά την επαναλειτουργία τους πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: «ESGLI Guidance for managingLegionellainbuildingwatersystemsduringthe COVID-19 pandemic». (επισυνάπτεται)

ΙΗ.3: Σήμανση για υπενθύμιση στους πελάτες να τηρούν αποστάσεις - εφαρμογή μέτρων όπως ταινίες στο δάπεδο, κώνοι ή άλλα μέσα για την τήρηση των αποστάσεων.

ΙΗ.4: Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων (σταθερές ή μη συσκευές) για την ξηρή αντισηψία των χεριών..

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ

Ειδικό πρωτόκολλο υγειονομικού περιεχομένου για τη λειτουργία των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων (κάμπινγκ)

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ

Σχέδιο Διαχείριση ύποπτου κρούσματος COVID-19

Το κατωτέρω κείμενο αποτελεί πιστή αντιγραφή από το ΦΕΚ και σας προτείνουμε να αποτελέσει την βάση του Σχεδίου σας, που αφού εμπλουτιστεί με τα απαραίτητα στοιχεία, (όπως Επωνυμία Συντονιστή, του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος, τον Συνεργαζόμενο Ιατρό, τα τηλέφωνα άμεσης επικοινωνίας πχ ΕΚΑΒ, αναφορά στο νοσοκομείο διαχείρισης κλπ) να αναστηθεί και γνωστοποιηθεί μ εκάθε πρόσφορο τρόπο σε πελάτες, προσωπικό και συνεργαζόμενους.   

 

«Εάν ένας επισκέπτης παρουσιάσει συμπτώματα συμβατά με την λοίμωξη COVID-19, εφαρμόζονται τα παρακάτω:

1. Καλείται ο ιατρός με τον οποίο συνεργάζεται το τουριστικό κατάλυμα για αξιολόγηση του περιστατικού.

2. Αν ο ασθενής έχει επείγουσα ανάγκη νοσηλείας, παρουσιάζει σοβαρή κλινική εικόνα, διακομίζεται προς την οικεία μονάδα υγείας, ως ύποπτο κρούσμα COVID-19.

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα διαχείρισης περιστατικού COVID-19 από τις υγειονομικές υποδομές της περιοχής πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για μεταφορά του ασθενή (ΕΚΑΒ, πλωτό ασθενοφόρο, αεροδιακομιδή) στην πλησιέστερη μονάδα υγείας όπου μπορεί να το διαχειριστεί.

3. Αν ο ασθενής εμφανίζει ήπια κλινική εικόνα, λαμβάνεται από τον ιατρό δείγμα για εργαστηριακή επιβεβαίωση COVID-19.

4. Εφόσον το περιστατικό αξιολογείται ως πιθανό COVID-19 από τον εξετάζοντα ιατρό, ο υγειονομικός υπεύθυνος του ξενοδοχείου επικοινωνεί ΑΜΕΣΑ με τον ΕΟΔΥ στα τηλέφωνα 210 5212054 ή τον ειδικό τετραψήφιο αριθμό 1135 (όλο το 24ωρο), για δήλωση του ύποπτου κρούσματος και οδηγίες αντιμετώπισής του.

5. Ο ασθενής με ήπια κλινική εικόνα παραμένει στο δωμάτιό του, μέχρι τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων του εργαστηριακού ελέγχου.

6. Κατά την ως άνω αναμονή, αποφεύγεται η είσοδος προσωπικού στο δωμάτιο του ασθενούς, αν δεν υπάρχει σημαντικός λόγος. Αν παρουσιαστεί ανάγκη, ένα μέλος προσωπικού του καταλύματος συνιστάται να ασχολείται κατά αποκλειστικότητα με το πιθανό κρούσμα.

7. Ο ιατρός και το προσωπικό του ξενοδοχείου που θα εισέλθει στο δωμάτιο του ύποπτου η αργότερα επιβεβαιωμένου κρούσματος πρέπει να χρησιμοποιήσει μέσα ατομικής προστασίας (ΜΑΠ) υψηλής προστασίας (μάσκες, γυαλιά, αδιάβροχες μιας χρήσης ρόμπες). Το ίδιο ισχύει και για το προσωπικό που θα ασχοληθεί με το καθαρισμό δωματίου ασθενή με COVID-19.

8. Αν επιβεβαιωθεί ως κρούσμα COVID-19, μεταφέρεται στο ειδικό ξενοδοχείο καραντίνας και αργότερα σε υγειονομική μονάδα η οποία θα φιλοξενεί τους ασθενείς με COVID-19, αν χρήζει νοσηλείας. Αν δεν επιβεβαιωθεί ως κρούσμα COVID-19, αντιμετωπίζεται στο χώρο του ξενοδοχείου με τις οδηγίες του θεράποντος ιατρού.

9. Ο ασθενής μεταφέρεται με ΜΑΠ (απλή χειρουργική μάσκα) και ιδιωτικό μεταφορικό μέσο.

10. Αν υπάρχει συνοδός του ασθενούς, που επιθυμεί να μείνει κοντά του για να τον φροντίζει (π.χ. σύζυγος), πρέπει να χορηγηθεί στο συνοδό απλή χειρουργική μάσκα και να του συστηθεί να πλένει τα χέρια του, κάθε φορά που έρχεται σε επαφή με εκκρίσεις του ασθενή (π.χ. σάλιο) και οπωσδήποτε πριν ο συνοδός αγγίξει το πρόσωπό του ή φάει ή πιει.

11. Πρέπει πάντα να καταγράφονται τα στοιχεία επαφής συγγενικού προσώπου του ασθενή σε περίπτωση που χρειαστεί συναίνεση για επεμβάσεις όπου ο ασθενής δεν μπορεί να επικοινωνήσει.

12. Ο χρησιμοποιημένος προστατευτικός εξοπλισμός (απλή χειρουργική μάσκα μίας χρήσεως, γάντια) πρέπει να απορρίπτεται σε κάδο και σε καμία περίπτωση να μην ξαναχρησιμοποιείται.

13. Μετά την απόρριψη του προστατευτικού εξοπλισμού πρέπει τα χέρια να πλένονται καλά με νερό και σαπούνι. Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών, το οποίο και αποτελεί σημαντικότατο μέσο πρόληψης.»